logo
Hovedmeny


Endring i Mesterturneringsregler
Av Beate Siglen & Trond Dalhaug, 22. Februar 2009 16:13
Sist endret 24. Februar 2009 20:44
 
Den nye Valg- og vedtektskomitéen fikk i oppgave å se på en revidering av mesterturneringsreglene, og kom med et forslag til nye regler rett før jul i fjor. Dette førte til en runde med diskusjon i Landsrådet. De regelendringene som nå er vedtatt var det relativt bred enighet om, og alle disse er foreslått av V&V-komitéen. I tillegg kom V&V-komitéen med forslag til endring av turneringsformat for mestermøtet. Her var det såpass stor uenighet (Monrad vs Cup, premiefordeling med mer) at man inntil videre har valgt å la turneringsformat (og til en viss grad også premiefordeling) være opp til arrangør fra gang til gang. En endring med et mer fastspikret opplegg for mestermøtet kan meget vel komme ved en senere anledning.


Her er de viktigste endringene:

1) Antall deltagere: Minimumskravet senket (fra 8) til 4 deltagere. Turneringer blir avlyst som følge av for få frammøtte.
Se Mesterturneringsregler §3.1 for poengtildeling.

2) Økning av mesteravgiften (fra kr. 20,-) til kr. 30,-: Avgiften har vært den samme siden oppstarten i år 2000, så en endring var nok på tide. Fordelingen skal fortsatt være inntil 1/3 reisestøtte og resten i premier. I perioden januar 2000 – desember 2008 har for øvrig »verdien» av 20-kroningen sunket, slik at man i dag må ut med kr 23,90 for det samme som man måtte gi kr 20,- for i 2000 (SSB’s konsumprisindeks). Om økningen ikke påvirker deltagelsen i negativ grad vil vi kunne regne med en noe større pott til reisestøtte og premier.

3) Kamplengden i første fulle runde skal være til minimum 3 poeng, mens finalen må minst gå til 9 poeng. Klubbene står imidlertid fritt til å spille lengre kamper, og velger selv turneringsform (Cup/Monrad).

4) For å kunne delta i Mestermøtet i januar året etter, må medlemskontingent være innbetalt innen 30. november i det året poengene deles ut.

5) Mestermøtet vil heretter bli avviklet i Oslo, såsant ikke andre klubber kan dokumentere lavere totale reisekostnader for de 16 deltakerne. Dette vil føre til mer forutsigbarhet i henhold til hvor mestermøtet hvert år skal arrangeres, og meget sannsynlig også føre til samlet sett minst reisekostnader. Det er åpning for annet arrangørsted hvis lavere reisekostnader kan dokumenteres (i praksis vil det vel være det dersom veldig mange fra en annen klubb er kvalifisert).

For komplett Mesterturneringsreglement, se under "Mesterpoeng" i margen på forsiden av vår hjemmeside.


Da gjenstår å ønske alle deltakere lykke til i jakten på Mesterpoeng i 2009 fram mot Mestermøte i januar 2010!


Beate Siglen
Informasjonsansvarlig


nbgf.no - NORGES BACKGAMMONFORBUND