Her er prosedyrene for trekningen av mellom- og mesterklassene i NM. Trekking mellomklasse
Monrad
Alle påmeldte legges inn i det gamle NBgF monradprogrammet. Første runde trekkes tilfeldig av programvaren. Alle spillerne begynner med 0 poeng. Etter hver runde settes det opp en foreløpig resultatliste, seier gir 2 poeng, tap 0 (i hengekamper gis spillerne foreløpig 1 poeng). Walk over gir også 2 poeng. Etter hver runde lages det en foreløpig resultatliste som danner grunnlaget for neste runde. Oppsettet av neste runde skjer ved at spilleren som er den høyest ledige på lista settes opp til å møte den neste ledige på lista av dem han ikke har møtt tidligere (dette gjentas til alle har fått en motstander). Vinner du din første kamp vil du med all sannsynlighet møte en som også vant sin første kamp. I hver runde vil du møte noen som har gjort det omtrent like godt som deg selv så langt i turneringen. Alt dette gjøres stort sett automatisk av datamaskinen.
Les mer om skilleregler, bruk av software, hengekamper og prinsipper i diskusjonsforumet (du må være innlogget for å lese).
Late arrivals: Spillere som melder seg på etter at trekningen er foretatt, vil få være med fra 2. runde og vil bli satt opp med tap i første runde.
Åttedelsfinaler
Alle spillere med 4 eller flere seiere i monraden går videre. Hvis
det er flere enn 8, trekkes åttedelsfinaler etter prinsippene
nedenfor. Hvis det er 8 eller færre, trekkes kvartfinaler.
La antall byes være N. Det trekkes ut N partall, b1, b2, ..., bN (posisjonene til
byes) som lagres i rekkefølge.
Det trekkes så tilfeldig spillere blant de med 6 seiere som skal havne
i posisjon b1-1, b2-1 osv (dvs. spillere som får bye).
Hvis det er byes igjen, trekkes det så tilfeldig spillere blant de med
5 seiere på samme måte, som får bye.
Hvis den er byes igjen, trekkes det så tilfeldig spillere blant de med
4 seiere på samme måte, som får bye.
Dvs. det brukes ingen skilleregler fra monradprogrammet til å avgjøre
hvem som skal få bye, bortsett fra antall seiere i monraden.
Trekning mesterklasse
Vi bruker et regneark til trekning, og henter tilfeldige tall fra
random.org til bruk i trekningen. Dette gjøres under tilsyn av
turneringskomiteen.
Alle påmeldte føres inn i ei liste i Excel. Denne lista
korrekturleses. Deretter hentes det 64 tilfeldige tall fra random.org
som limes inn i kolonne Kopi_Rand. Dette gjør at det kommer opp 4
lister med 16 spillere i hver i kolonne K, L, M og N. Disse listene
kopieres over i hhv. ark 1, 2, 3, 4 i keynote, som brukes til å publisere trekningen på storskjerm og web.
Denne prosedyren gjør at trekningen blir balansert mellom de 4
gruppene. Fordelen med bye fordeles mellom spillerne. Det blir
maks. en spiller i hver gruppe som må vente for å få starte sin første
kamp.
Late arrivals: De ledige plassene tildeles til late arrivals i
rekkefølge i Excel-arket. Spillere med walkover i første runde kan
starte spillingen kl. 10.15.
Protester
Protester mot trekningen må fremmes umiddelbart etter at trekningen er
kunngjort. Protester kan medføre at trekningen må gjøres på
nytt. Trekningen er ikke offisiell før eventuelle protester er
behandlet.
|