Tilbake til Norpunkt oversikten

">

logo
Hovedmeny


Norpunkt nr 12
Av Ole Friis Iversen, 21. Mars 2012 14:03
Sist endret 21. Mars 2012 14:04
 

Fra Norpunkt #12 er det bare én artikkel, og nok en gang er det JellyFish som er temaet, og attpåtil så avsluttes den med "forts neste nummer" så verdien er litt begrenset.

Tilbake til Norpunkt oversikten



JellyFish - styrker og svakheter

Etter at G Tesauro for noen år siden ble berømt for dataprogrammet TD-gammon (eid av IBM), har backgammonverden ventet på et kommersielt program med tilsvarende styrke. Det norskutviklede JellyFish (JF) ble det første og foreløpig eneste tilgjengelige. De lærde strides, men den meget sterke amerikanske spilleren Kit Woolsey som har testet dem systematisk, holder en knapp på 'Jelly'.

JellyFish og TD-gammon baserer seg begge på såkalte 'nevrale nettverk'. Dette er en retning innen kunstig intelligens som er inspirert av hvordan biologiske hjerner er bygd opp av nerveceller. De kunstige nettverkene har svært få 'nerveceller', og kan best sammenliknes med laverestående organismer, som f eks maneter (jellyfish på engelsk).

For å forstå hvordan de virker er det nok mer hensiktsmessig å se de nevrale nettene som matematiske funksjoner. JellyFish er faktisk ikke annet enn en stor og stygg formel som regner ut tilnærmede sannsynligheter som funksjon av egenskaper ved stillinger. Det som er spesielt med funksjonene nevrale nett representerer er at de har store mengder justerbare parametre, som bekriver sammenhengen mellom input (stillingen) og output (tilnærmet gevinstsannsynlighet). Et nevralt nettverk kan ha 10.000-vis av justerbare parametre, og avanserte matematiske metoder brukes for å justere disse best mulig for å passe med en 'fasit'. Det praktiske med JellyFish (og TD), er at den produserer fasiten selv, som resultatet av partiet. På den måten lærer den faktisk av å spille med seg selv!

JellyFish har på denne måten utviklet seg fra å ikke vite noe om backgammon til å bli en meget sterk spiller, og på det høyeste nivået kan den etter alt å dømme måle seg med de sterkeste menneskene i verden. Noen tviler på dette fordi de kan se at den gjør noen trekk de vet er feil. De tenker at siden den ikke engang behersker slike enkle ting, kan den umulig være videre god. Her følger et eksempel på en slik stilling:

 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13
------------------------------------------------------
| O O O | O O O X |
| O O O | O X |
| O O | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| X X | O |
| X X X | X X O |
| X X X X | X X O |
------------------------------------------------------
 
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
JellyFish mener denne stillingen er så god for svart(X) at hvit(O) skal droppe en dobling. Dette er feil, og enkle regler for dobling i løp (man kan ta en dobling i lange løp hvis man ligger mindre enn 12% bak i pips) gir dette. Svakheten med resonnementet er åpenbar, nemlig at JellyFish har en annen 'feilprofil' enn mennesker. Den er svak på noe av det vi kan best, og omvendt. Spesielt tidlig i midtspillet er det mye som tyder på at JellyFish forstår mer enn de aller fleste mennesker.

(Forts neste nummer)



nbgf.no - NORGES BACKGAMMONFORBUND