Tilbake til Norpunkt oversikten">
logo
Hovedmeny


Norpunkt nr 19
Av Ole Friis Iversen, 18. Juni 2012 12:39
Sist endret 18. Juni 2012 12:43
 
Snowie, Jellyfish og VM i Monte Carlo er hovedpunktene fra dette Norpunkt, som nok kom ut høsten 1998.

Tilbake til Norpunkt oversikten


Norpunkt 19 : Snowie

presentert av Eirik Milch Pedersen

For noen år siden var det en student i Sveits som het Olivier. Som mange andre studenter hadde han mer enn nok av fritid til alternative sysler. Men Olivier var ikke som andre studenter. For mens andre studenter løp etter jentene så ville han skape sin egen. Som sagt så gjort, og hun ble døpt Snøhvit. Nå var hun kanskje ikke så pen å se på, men spille backgammon, det kunne hun (og hva mer kunne Olivier egentlig ønske?).

Noen år og flere tusen arbeidstimer senere har Snøhvit endelig blitt voksen. Og jammen er hun ikke bare en kløpper i backgammon, men hun har i sannhet blitt en vakker dame!

Det første som slår en med Snowie er hvor pent utformet og oversiktlig skjermen er designet. Brettet har behagelige farger med tretekstur mens brikkene ser ut som de er hugget i stein. Til venstre for brettet er det ikoner for handlinger (kaste, doble, etc.), mens til høyre et informasjonsvindu. Info-vinduet er delt opp i flere sider som en enkelt veksler mellom. En kan blant annet få informasjon om hva som er riktig flytt med gitt kast, en liste over alle flytt i matchen så langt, riktig kubeavgjørelse i stillinga og teoretisk kubevurdering ved den gitte matchscoren (doblingsvindu etc.). I tillegg finnes en side for egne notater om stillinga.

Det er tydelig at Snowie er laget med tanke på å være et hjelpemiddel for å lære backgammon. Før en begynner å spille lager man seg en bruker-konto. En kan så loggføre alle matcher en har spilt mot maskina mot denne kontoen. Over tid kan en dermed se sin egen progresjon (eller degenerering). For å måle spillestyrke har Snowie innebygget FIBS-ratingsystem. I tillegg kan man lese ut sin gjennom-snittlige feilrate pr. trekk, kubefeil (både ved dobling og take) og flaksraten(!).... så her kan man virkelig finne ut om man er så uheldig som man tror.

Etter at spillet er ferdig og matchen analysert kan man spole igjennom for å se hva Snowie mener. I infovinduet lister Snowie opp alle mulige trekk i situasjonen. Brukerens valgte trekk er markert, samt hvor mye eqity som gikk tapt dersom trekket ikke var optimalt.

Ved hjelp av knapper hopper en frem til neste brikkefeil, kubefeil eller brikke-blunder (dvs. stor brikkefeil). Det går således kjapt å finne de posisjonene som Snowie mener en har feilspilt, og som en bør konsentrere seg om. Dersom en fremdeles er uenig med programmet kan en be det om å gjøre en rollout av stillinga (som om det skulle gjøre det noe bedre).

Snowie støtter import av loggede matcher spilt på FIBS eller Gamesgrid. Dersom du ønsker det kan du altså spille mot et litt mindre overmenneske og få analysert matchen av en uhildet 3. part. At Snowie støtter import fra rivalen JellyFish er vel en selvfølge all den tid geléfisken har den markedsposisjoenen den har.

Matcher og posisjoner i Snowie kan enten skrives ut eller eksporteres. Foruten vanlig tekst støttes rikt tekstformat og HTML. Dermed blir det den enkleste sak i verden å publisere matcher på web.


Norpunkt 19 : Snowie - JellyFish test

Nå når JellyFish har fått en kommersiell konkurrent melder det naturlige spørsmålet seg: Hvilket program er best? Vi vet fra før at begge spiller meget bra, men det ville jo være interessant å vite om en av dem likevel er bedre enn den andre, og eventuelt hvilke typer stillinger de forstår best.

Som alltid i backgammon har vi ingen fasit tilgjengelig, så det er ikke mulig å få et definitivt svar på spørsmålet, men vi prøver allikevel å gjøre to små tester. Første test er 9 kube-stillinger fra Robertie’s Advanced Backgammon (nr 20, 22, 51, 94, 143, 171, 201f, 255, 347), hvor vi har målt avviket i equity mellom programmenes vurderinger og rolloutresultat. Advanced Backgammon inneholder en rekke typiske stillinger som viser vanlige temaer, og vi håper at testen gir en pekepinn på hvor godt programmene vurderer vanlige stillinger.

Andre test er 26 flytteproblemer (hver 4. stilling) fra Woolsey/Heinrich’s New Ideas in Backgammon som er en samling vanskelige stillinger. Her har vi notert hvor ofte programmene finner fram til det som er beste trekk ifølge rollout

Vi har i første rekke brukt den grunnleggende evalueringsfunksjonen for de to programmene (dvs level 5 for JellyFish, 1-ply for Snowie). Høyere nivå i spillestyrke for begge programmene (level 6 og 7, eller 2-ply 3-ply) benytter seg også av basisevaluering, midlet over alle mulige terningkast ett eller to trekk framover. Kvaliteten på høyere nivåer avhenger dermed direkte av kvaliteten på basisevalueringen.

Vi regner rollout som fasit, både fordi vi har stor tro på at programmene i de fleste typer stillinger gir rolloutresultater som er svært nær den teoretiske verdien for stillingen, og fordi vi uansett ikke har noe bedre å sammenligne med. Vi har benyttet JellyFish level 5 rollouts, hovedsakelig fordi disse allerede var tilgjengelige for de valgte stillingene, men også fordi vi da har muligheten til å gjøre tilsvarende rollouts med Snowie (kommer kanskje i senere Norpunkt). JellyFish level 6 benytter en variansreduksjonsalgoritme, som gjør at rollouts ikke uten videre kan sammenlignes direkte med en Snowie 2-ply rollout med samme antall spill.

Stillinger fra Advanced Backgammon

Snowie gjorde det bedre enn JF på denne testen, gjennomsnittlig equityavvik fra en 7776 spill rollout var henholdsvis 0.038 og 0.059. Ved å gå til 3-ply/level 7 ble naturlig nok estimatene bedre, og Snowie gjorde det fremdeles best, avvikene her var hhv 0.032 og 0.042

Snowie og JF vurderte også stort sett stillingene likt, dvs begge enten overvurderte eller undervurderte stillingen, bare i ett tilfelle overvurderte JF stillingen, mens Snowie undervurderte den.

Stillinger fra New Ideas in Backgammon

I 10 tilfeller var begge programmene enige med rolloutresultatet, i 10 tilfeller tok begge feil, i 2 tilfeller hadde Snowie rett og JF feil, og i 4 tilfeller hadde JF rett og Snowie feil.

På 3-ply hadde Snowie fremdeles 6 feil, mens JF level 7 klarte alle unntatt 1.

Vi har også sammenlignet vurdert equity her, for beste spill ifølge rollout. Her gjør JF det litt bedre med et snitt avvik på 0,042 mot Snowies 0,084. For level 7/3-ply var avvikene henholdsvis 0,042 og 0,069 – vi ser altså at selv om JF her klarer de relative vurderingene (trekk mot trekk) bedre på level 7, dvs finner rett trekk oftere, er ikke nødvendigvis de absolutte vurderingene (rent equity-estimat) noe bedre.

Et annet interessant poeng er at i de stillingene hvor programmene gjør mest feil, både i absolutt og relativ vurdering er de enige og gjør tilsvarende feil. Et eksempel:

Blå skal spille 62

Denne stillingen ser jo ikke så veldig sær ut, men programmene har veldig vanskelig for å finne fram til riktig trekk her. Det beste ifølge rollout er 24/18 7/5 med en equity på -0,284 for svart. Snowies vurderinger for dette trekket er henholdsvis –0,540 (1-ply) og –0,372 (3-ply), JellyFish gjør det ikke stort bedre, vurderingene er henholdsvis –0,441 og –0,368. Begge programmene liker best 24/22 9/3 etter 1-ply evaluering, og 24/18 9/7 etter 3-ply – begge med veldig klar margin.

En trøst får være at ingen i bokas ekspertpanel klarte å finne det beste spillet i denne stillingen heller, og at 24/18 9/7 som ble valgt på 3-ply faktisk er nest best og ikke så mye dårligere.

Konklusjon

Eller snarere mangel på konklusjon.

Vi fant vel ikke ut mer enn vi forventet på forhånd, at programmene ihvertfall er så like i spillestyrke, at et så tynt statistisk materiale ikke kan påvise noen vesentlige forskjeller. Det mest interessante funnet var at programmene så ut til å gjøre de samme store feilene, mens de gjorde forskjellige mindre feil. Det kan være tilfeldig, men det kan også være et tegn på at de faktisk er nokså like. Etter hvert som Snowie blir mer brukt, og flere sammenligninger foreligger vil vi eventuelt ha mulighet for mer underbygde meninger om hvem som er best, og hvilke forskjeller det eventuelt er mellom programmene.


Norpunkt 19 : Monte Carlo

Reisebrev fra Arild Idsøe

Det ser ut som om danskene og svenskene har forstått noe som vi nordmenn ikke har, at VM i Monte Carlo er noe helt spesielt og en fantastisk opplevelse.

Det var faktisk langt over 50 dansker og ganske mange svensker i Monte Carlo og kun 2 nordmenn (meg og Dag). Det er helt klart at mange av disse vil komme tilbake neste år for Monte Carlo er jo helt nydelig. Man kan komme med innvendinger mot at registreringsavgiften er høy og sikkert en hel haug med andre unnskyldninger, men turen er helt klart verdt pengene.

Sammenlignet med Nordic Open som mange har erfaring fra er dette en mye finere turnering å reise til. Grunnene til det er at Monte Carlo er en nydelig by, byen er ikke så dyr som folk tror, flott vær, feriemuligheter, bading, turneringen varer såpass lenge at du kan gjøre andre ting, spillelokalene på Loews er tipp topp, god mat, flotte damer (ikke minst!! - dvs. andre folk, de unge damene til de gamle rikingene og danske BG spillere). Når det gjelder det sosiale får man god tid til å bli kjent med andre og det er jo en hel haug med hyggelige tyskere, amerikanere og dansker og andre der nede.

Hvis jeg skal si noe om innsatsen til de norske så kom Shahab til 4. runde hvor han tapte svært knepent 19-18 mot en av de skikkelig sterke danskene - Nøhr - en match hvor forøvrig det ivrige publikummet - deriblant Shahabs velstående Iranske venner - ble jaget bort fra brettet. Turneringen ble vunnet av Meyburg - en tysker - for de som ikke vet det.

Etter at turneringen var ferdig reiste jeg hjem mens de andre reiste videre for å spille mer backgammon på rivieraen.


Fest og moro

14. august arrangerte forbundets president Vemund Snartland backgammonfest hvor han åpnet sitt hjem for et snaut tjuetall feststemte spillere. Med hjelp av Katrine Teigen og Eirik Milch Pedersen vartet han opp med diverse småretter: Svisker stekt i bacon, sjampinjong med noe slags hvitløksfyll, loff påsmørt noe grønt – Norpunkt tar ikke på seg å detaljbeskrive menyen videre, men kan forsikre om at det var meget smakelig. Videre ble det prat, musikk, spredt tendens til dans, og chouette med til tider løs kube. Martha ble redoblet til 8 med 4 mann på 1 og 2-punktene mot motstanderens 6, beavret og tapte – sånn er spillet! Og kvelden ble tidlig morgen før de siste deltakerne fant på å reise hjem, vi kommer gjerne igjen!




nbgf.no - NORGES BACKGAMMONFORBUND