logo
Main menu


Hvordan gjøre egen analyse av en kamp på HUB
Av YP begynner analyse HUB, 17. februar 2025 15:10
Last modified 18. mars 2025 12:15
 
Etter hver turnering er det lurt å gjennomgå minst 2 kamper mens hendelsene fortsatt er friskt i minne. Dette gjør det lettere å forstå hvorfor visse trekk var feil. Ved å identifisere mønstre i feilene dine kan du bli mer bevisst på disse situasjonene i fremtidige kamper og unngå å gjenta dem.


I alle turneringer som spilles på HUB, kan du gå inn på enhver kamp som er spilt siste år og trykke "Review Match" Da dukker der opp mange muligheter for å se hva man kunne gjort annerledes i både trekk og kubeavgjørelser, når var man uheldig/ heldig og hvor ligger faktisk de største feilene (blunderne)? Å huske situasjonen igjen - er trikset for å bli god ... 

Nå skal vi i første omgang kun fokusere på noen enkle steg du skal gjøre.  Listen over hvert spill inneholder alle kast og flytt som ble gjort, i tillegg til markeringer av hver enkelt feil.  Feilene kommer opp i de to kolonnene til høyre, hvor sirkler indikerer feil i brikkeflytt og firkantene indikerer kube-avgjørelser.  Fargen indikerer hvor stor feilen har vært: grønn er små feil, oransje litt større, og rød indikerer større feil. 

Bildene under viser et eksempel på en kube-avgjørelse som var feil.  For å studere analysen, trykk på linjen med en rød firkant i kast nummer 20.  Nederst i bildet kan du da velge mellom kube-avgjørelse og brikkeflytt.  Her ser vi i det første bildet at det var en ganske stor feil av svart å ikke doble.  Tallet -0.248 som står i parentes bak No double indikerer at svart ga fra seg en forventet gevinst på 0.248 poeng ved å ikke doble før kastet i denne stillingen.  Tallet +0.752 som står utenfor No double indikerer at svart kan forvente å vinne 0.752 poeng i snitt ved å ikke doble denne stillingen.  Forventet gevinst i en stilling kalles også for equity.  Vi kan også se at det ville vært en veldig god kube for svart siden det er nesten hipp som happ for hvit om hen skal ta: hvit taper 1 poeng ved å droppe, og forventer å tape 1.019 poeng ved å ta.  Derfor var det en 0.248-feil for svart å ikke doble, forskjellen mellom en forventet equity på 0.752 poeng og gevinst (equity) på nøyaktig 1 poeng når hvit dropper.  Dette illustrerer også en tommelfinger regel: De aller beste kubene er de hvor motspiller har en vanskelig take/drop avgjørelse.

Vi kan også se i bildene at svart skulle også ha doblet i sitt neste kast (nr. 22), men doblet først i kast 24.  Men da sier analysen at det var feil å doble!  Hvordan kan det ha seg?  Jo, i kast 24 var nok svart blitt så stor favoritt at hen skulle spilt for gammon, og det har sannsynligvis vært en enkel avgjørelse for hvit å droppe.  Dette illustrerer at det er viktig å doble i tide: hvis svart hadde doblet i kast 20 og hvit hadde tatt, så ville svart med god sannsynlighet vunnet gammon og 4 poeng.  Nå doblet svart for sent og må nøye seg med bare 1 poeng.

Hvor stor var gammon-sjansen til svart etter kast nummer 20?  Det kan vi se i de to bildene til høyre.  Svart gjorde ingen feil i brikkeflyttet (som indikeres med at sirkelen til høyre er grå), og flyttet 16/10 8/5(2) som er beste flyttet.  Hvis man klikker på selve flyttet ser man vinnersannsynlighetene nederst i det tredje bildet: Sannsynligheten for å vinne er 73.3%, og av disse seirene vil 42.4% være gammon.

Så skal vi ta for oss en blunder i selve brikkeflyttet og hva man burde flyttet. I det første bildet ser vi at svart kastet 51 i kast nummer 9, og flyttet to brikker fra 9-punktet med 9/8 9/4.  Nederst i bildet ser vi at flyttet 9/8 9/4 kommer ganske langt ned på listen over mulige flytt for svart.  Listen er sortert etter equity, og tallet +0.083 indikerer at svart kan forvente å vinne 0.083 poeng i gjennomsnitt etter dette flyttet.  Vi ser også at hvis svart hadde flyttet 24/23 21/16, som ligger øverst på listen, ville svart hatt en equity 0.313 poeng.  Det gir en differanse på 0.230 poeng mellom beste flytt og det som svart faktisk flyttet, og denne differansen står i parentes utenfor svarts faktiske flytt.  Feilen svart gjorde her kostet hen altså 0.23 poeng i equity.

Annet:

Noen av kastene har et grønt smilende ansikt utenfor seg, og noen et rødt surt ansikt.  De grønne smilefjesene indikerer et heldig kast, og de røde indikerer uheldige kast.  Dette er beregnet som differansen mellom gjennomsnittlig equity en spiller har før kastet (vektet gjennomsnitt av de 21 mulige kastene) og den faktiske equityen som spilleren fikk etter kastet.

1. Stol på analysene

Det første steget er å ha tillit til analysene. Når programvaren indikerer at et trekk eller en kubeavgjørelse er en grov feil (ofte kalt "blunder"), er det viktig å akseptere dette og lære av det. Jo raskere du stoler på disse tilbakemeldingene, desto raskere vil du utvikle deg som spiller. (Analyseverktøyene kan også ta feil, men det er sjeldent. Spesielt om feilen er stor.)

2. Forstå og lære av feilene

Analysene peker ut feil, men gir ingen forklaring. Derfor må du selv forsøke å resonnere deg frem til hvorfor et bestemt trekk var suboptimalt. Ofte kan du, selv som nybegynner, finne logikken bak en feil ved å studere posisjonen nøye. Hvis du står fast, søk råd fra mer erfarne spillere eller benytt deg av ressurser som bøker og online fora.

3. Fokuser på de groveste feilene

I begynnelsen bør du konsentrere deg om de mest betydelige feilene, kjent som "blundere". Disse representerer ofte et tap på mer enn 0,080 i equity og er vanligvis markert med rødt i analyser. Mindre feil, markert med gult eller grønt, kan du adressere etter hvert som du blir mer komfortabel med spillet.