Endringer:
15. oktober 2021 §8 strykes med øyeblikkelig virkning, ref vedtak på GF2021. §1 Innledning
Norges Backgammonforbund arrangerer sammen med norske klubber en felles turnering for å kåre årets «Vinner av Mestermøtet».
Turneringen avholdes som følger: i løpet av året arrangerer hver klubb et antall turneringer. De beste i disse blir tildelt poeng som samles opp over året. De 16 spillerne med flest poeng blir invitert til å delta på Mestermøtet.
§2 Mesterturnering
For å kunne gi mesterpoeng må en turnering oppfylle følgende krav:
§2.1 Turneringen må være åpen for alle NBgF-medlemmer og annonseres som mesterturnering minst 1 måned på forhånd på nbgf.no samt klubbens nett- eller Facebook-side.
§2.2 Turneringen må ha minst 4 deltagere.
§2.3 Det må betales en avgift pr. deltager til en premiepott for sluttspillet. Denne avgiften er satt til kr 40.
§2.4 En klubb kan arrangere opptil 16 mesterturneringer i året. Det kan ikke arrangeres flere enn 2 mesterturneringer i samme måned. Dette inkluderer også et eventuelt bymesterskap. Klubber med nærliggende klubber (innenfor 90 min normal reisetid) mister to mesterturneringer i året pr klubb, dog begrenset oppad til fire turneringer.
§3 Mesterpoeng
§3.1: Mesterpoeng deles ut etter følgende formel og regler:
$$\frac{\sqrt{2 \cdot {\rm antall\ spillere}}}{{\rm plass}}$$ |
#spillere |
Poeng tildeles |
4-7: |
1. plass |
8-16: |
1. og 2. plass |
17-32: |
1., 2 og 2x3. plass |
33-64: |
1., 2., 2x3 og 4x5 plass |
64+: |
1., 2., 2x3, 4x5 og 8x9 plass |
§3.2: Mesterpoeng deles ut bare i hovedturneringen.
§3.3: For opptjening av mesterpoeng kreves det medlemskap i Norges Backgammonforbund direkte, eller i en klubb tilsluttet forbundet.
§4 Mestermøtet
§4.1: Arrangøren står fritt til å velge turneringsform.
§4.2: Mestermøtet arrangeres normalt fjerde helg i januar det påfølgende år. Det kan, ut fra valgt format, gjennomføres over 2 dager. Altså lørdag og søndag.
§4.3: Sentralstyret, eller valgt person av styret, har ansvaret for å invitere de 16 og be om bekreftelse innen 10 dager. Hvis noen melder forfall går plassen automatisk til nestemann på listen.
§5 Spillested
Mestermøtet avvikles i Oslo med mindre andre klubber kan dokumentere lavere totale reisekostnader for de 16 deltakerne.
§6 Reisestøtte
Det gis en fast sum på kr 2 500 i reisestøtte for spillere fra klubbene i Stavanger, Sandnes, Haugesund, Bergen, Arendal, Trondheim, Tromsø og Bodø. Reisestøtten er satt til kr 1 000 for spillere fra klubbene i Notodden og Horten-Tønsberg. Det gis ingen reisestøtte for spillere fra klubbene i Oslo, Nesodden og Drammen. Den angitte reisestøtten forutsetter at Mestermøtet finner sted i Oslo.
§7 Premier
Etter at reisestøtte, pokaler, etc. er trukket fra, går resten av innbetalt avgift i sin helhet til premier. Premiering vil avhenge av spillformat, men arrangørene plikter å premiere de to beste men kan også premiere flere plasser. Premiefordeling overlates til arrangør å ha klar når innkalling til Mestermøtet sendes ut.
§8 Landslagsuttak
Vinner av Mestermøtet er kvalifisert til landslaget.
|